Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas 2022-2023
Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas 2020
Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas 2019
SITUACIJOS ANALIZĖ KORUPCIJOS TOLERAVIMO LYGIUI NUSTATYTI
2019-12-20
2019 m., vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 16 str. 3 dalimi bei siekiant šio įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintų tikslų, Prūdiškių socialinės globos namuose (toliau – Įstaiga) buvo atlikta vidinės situacijos analizė, kurios tikslas – nustatyti tolerancijos korupcijai lygį Įstaigoje. Analizė buvo atliekama vykdant Įstaigos darbuotojų (toliau kartu vadinama Įstaigos darbuotojai) anoniminę apklausą. Su anketa galima susipažinti čia.
Apklausos anketos klausimai buvo suformuluoti norint įvertinti:
Apklausos rezultatai. Apdorojus ir išanalizavus gautus duomenis, išsiaiškinta, kad Įstaigos darbuotojai nežino apie korupcijos prevencijos vykdymą Įstaigoje. Kadangi, 71 proc. darbuotojų nurodė, kad nėra girdėję apie Įstaigoje vykdomas priemones. Nors 25 proc. darbuotojų nurodė, kad yra girdėję apie vykdomas priemones, tačiau tik 3 proc. darbuotojų nurodė vieną vykdomą priemonę – „mokymai“.
Tokie rezultatai yra įtakoti dėl to, kad Įstaigos darbuotojai nežino apie korupcijos prevencijos vykdymą Įstaigoje (62 proc. darbuotojų, kurie atsakė, kad nėra girdėję apie Įstaigoje vykdomas priemones).
2019 m. Prūdiškių socialinės globos namuose (toliau – Įstaiga) buvo atlikta vidinės situacijos analizė, kurios tikslas – – išsiaiškinti galimus korupcijos Įstaigoje atvejus, priežastis; įvertinti paslaugų gavėjų ir jų šeimos narių požiūrį į korupciją.
Analizė buvo atliekama vykdant paslaugų gavėjų ir jų šeimos narių anoniminę apklausą. Su anketa galima susipažinti čia.
Apklausos anketos klausimai buvo suformuluoti norint įvertinti:
Apklausos rezultatai. Apklausoje dalyvavo mažiau nei pusė paslaugų gavėjų t.y. 85 iš 215 paslaugų gavėjų, todėl manytina, ateityje reikėtų atlikti pakartotiną paslaugų gavėjų ir jų šeimos narių anketavimą.
- 2023 m. atliktas PSGN darbuotojų tolerancijos tyrimas
SITUACIJOS ANALIZĖ KORUPCIJOS TOLERAVIMO LYGIUI NUSTATYTI 2023-12-20
2023 m., vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 24 str. 5 d. 11 p. ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų korupcijos prevencijos 2023–2025 metų veiksmų planu, Prūdiškių socialinės globos namuose (toliau – Įstaiga) buvo atlikta vidinės situacijos analizė, kurios tikslas – įvertinti darbuotojų požiūrį į korupciją – korupcijos reiškinio paplitimą, ir koks darbuotojų santykis su tokio pobūdžio apraiškomis Prūdiškių socialinės globos namuose. Analizė buvo atliekama vykdant Įstaigos darbuotojų anoniminę apklausą. Detaliau galite susipažinti su Anketa ir Išvadomis.
Apklausos anketos klausimai buvo suformuluoti norint įvertinti:
Apklausos rezultatai. Apdorojus ir išanalizavus gautus duomenis, išsiaiškinta, kad daugiausiai Apklausoje dalyvavo darbuotojų, dirbančių Įstaigoje 7-8 metus ir daugiausiai turintys specialųjį vidurinį išsilavinimą.
- PSGN darbuotojai 2023 m. užbaigę mokymus emokymai.stt.lt
2023 metais 4 PSGN darbuotojai sėkmingai užbaigė mokymus emokymai.stt.lt mokymų platformoje ir gavo sertifikatus šiomis temomis: korupcijos samprata, interesų konfliktai, pranešėjų apsauga, viešieji pirkimai, personalo patikimumo užtikrinimas.
- PSGN darbuotojams – nuotoliniai mokymai apie korupcijos prevenciją
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos Antikorupcinio švietimo skyriaus specialistas 2023-12-06 nuotoliniu būdu platformoje „Microsoft Teams“ PSGN darbuotojams ir kitų Įstaigų darbuotojams organizavo mokymus "Korupcijos samprata ir pasireiškimas Lietuvoje. Korupciniai nusikaltimai ir atsakomybė".
- PSGN darbuotojai 2022 m. užbaigę mokymus emokymai.stt.lt
2022 metais 14 PSGN darbuotojai sėkmingai užbaigė mokymus emokymai.stt.lt mokymų platformoje ir gavo sertifikatus šiomis temomis: korupcijos samprata, korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos, pranešėjų apsauga, dovanų politika, viešieji pirkimai, personalo patikimumo užtikrinimas.
- Naujasis korupcijos prevencijos įstatymas - kokie pokyčiai?
2021-09-27 LR Specialiųjų tyrimų tarnyba dalinasi informacija apie esminius LR Korupcijos prevencijos įstatymo pokyčius, įsigaliosiančius 2022 m. sausio 1 d.
- Sukurta antikorupcinio švietimo e. mokymo platforma
2021-09-21. Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), bendradarbiaudama su Lenkijos Centriniu kovos su korupcija biuru (CBA), sukūrė antikorupcinio švietimo e. mokymo platformą emokymai.stt.lt
Platforma gali naudotis visi norintys, o asmenys, sėkmingai užbaigę mokymo temas, gaus sertifikatus.
Kviečiame visus išbandyti šį įrankį bei gilinti žinias korupcijos prevencijos srityse, kaip korupcijos samprata, korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos, interesų konfliktai, dovanų politika, pranešėjų apsauga ir kt. Temų sąrašas ir turinys bus nuolat papildomas.
Stiprinkime atsparumą žiniomis!
Šiu metu, darbuotojų, kuriems yra pareikšti įtarimai korupciją, nėra.
NELIKITE ABEJINGI – PRANEŠKITE APIE KORUPCIJĄ PRŪDIŠKIŲ SOCIALINĖS GLOBOS NAMUOSE
Prūdiškių socialinės globos namams: Telefonu: 8-5-2493496. Elektroniniu paštu [email protected]
Specialiųjų tyrimų tarnybai (STT): Visą parą veikiančiu „karštosios linijos“ telefonu Vilniuje (8 5) 266 3333 (taip pat ir poilsio dienomis); Elektroniniu paštu [email protected]; Užpildant pranešimo apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimą formą (pranešimo forma) arba užpildant STT tinklalapyje esančią formą Pildyti.
Asmuo, kurį su Prūdiškių socialinės globos namais sieja ar siejo darbo santykiai arba sutartiniai santykiai, apie pažeidimus turi teisę pateikti informaciją Įstaigoje veikiančiu vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu. Detalesnę informaciją rasite čia.
PRIMENAME, kad Lietuvos Respublikos įstatymai draudžia šmeižti ar melagingai kaltinti kitą asmenį nusikaltimo padarymu. Už tokius veiksmus numatyta baudžiamoji atsakomybė pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 236 str.
JEI ESI VALSTYBĖS TARNAUTOJAS (AR JAM PRILYGINTAS ASMUO)
IR SUSIDŪREI SU KORUPCIJA, TURI ŽINOTI:
Nuo 2019 m. sausio 1 d. valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo apie jam žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką privalo pranešti STT, prokuratūrai ar kitai ikiteisminio tyrimo įstaigai.
Ši pareiga taikoma visiems valstybės tarnautojams ar jiems prilygintiems asmenims.
Išimtis pranešti apie žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką galioja tuo atveju, jeigu tokią veiką galbūt padarė valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens artimieji giminaičiai ar šeimos nariai.
Artimaisiais giminaičiais laikomi tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai, seserys, seneliai ir vaikaičiai; šeimos nariais – kartu su juo gyvenantys tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai, seserys ir jų sutuoktiniai, taip pat nusikaltimą padariusio asmens sutuoktinis arba asmuo, su kuriuo nusikaltimą padaręs asmuo bendrai gyvena neįregistravęs santuokos (partnerystė), sutuoktinio tėvai.
Taip pat išimtį pranešti sudaro atvejai, kai teisės aktuose yra nustatyti praneštinos informacijos atskleidimo ribojimai (pavyzdžiui, pareiga pranešti netaikoma advokatui dėl aplinkybių, kurias jis sužinojo atlikdamas gynėjo pareigas).
Pranešti apie žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką turi valstybės tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys.
Valstybės tarnautojai yra valstybės politikai, valstybės pareigūnai, teisėjai, valstybės tarnautojai pagal Valstybės tarnybos įstatymą ir kiti asmenys, kurie, dirbdami ar kitais įstatyme nustatytais pagrindais eidami pareigas valstybės ar savivaldybių institucijose ar įstaigose, atlieka valdžios atstovo funkcijas arba turi administracinius įgaliojimus, taip pat oficialūs kandidatai į šias pareigas.
Valstybės tarnautojui prilyginamas asmuo yra asmuo, kuris atlieka valdžios atstovo funkcijas, įskaitant teismines, turi administracinius įgaliojimus arba kitaip užtikrina viešojo intereso įgyvendinimą dirbdamas ar kitais pagrindais eidamas pareigas užsienio valstybės ar Europos Sąjungos institucijoje ar įstaigoje, tarptautinėje viešojoje organizacijoje arba tarptautinėje ar Europos Sąjungos teisminėje institucijoje, arba juridiniame asmenyje ar kitoje organizacijoje, kuriuos kontroliuoja užsienio valstybė, taip pat oficialūs kandidatai į šias pareigas.
Be to, valstybės tarnautojui prilyginamas asmuo, kuris dirba arba kitais įstatyme nustatytais pagrindais eina pareigas viešajame arba privačiajame juridiniame asmenyje ar kitoje organizacijoje arba verčiasi profesine veikla ir turi atitinkamus administracinius įgaliojimus, arba turi teisę veikti šio juridinio asmens ar kitos organizacijos vardu, arba teikia viešąsias paslaugas, taip pat arbitras ar prisiekusysis1.
1 Žr. Baudžiamojo kodekso 230 straipsnį.
Pranešti privaloma apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas.
Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos:
2 Žr. Korupcijos prevencijos įstatymo 2 straipsnio 2 dalį.
Asmuo turi pranešti apie konkrečią jam žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką.
Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo privalo pranešti apie tokią veiką, jei jis:
Neginčijamais duomenimis galėtų būti laikomi atvejai, kai asmuo apie tai betarpiškai sužino iš tiesioginių įvykio liudininkų, turi rašytinių duomenų, veiksmai užfiksuoti techninėmis priemonėmis ir pan.
Jeigu nėra neginčijamų duomenų arba valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo pats nefiksavo tokios nusikalstamos veikos, teisinės pareigos pranešti apie ją teisėsaugos institucijai jis neturi. Kita vertus, siekiant užkirsti kelią korupcijai, asmenys kviečiami visada pranešti apie nusikalstamą veiką, jeigu jie pagrįstai mano, kad tokia veika yra rengiama, daroma ar buvo padaryta.
Apie tokią veiką asmuo turi pranešti per įmanomai trumpiausią laiką nuo sužinojimo momento.
Rekomenduojama nedelsti pranešti apie žinomą nusikalstamą veiką per įmanomai trumpiausią laiką, kad įgaliotos institucijos galėtų operatyviai išsiaiškinti nusikalstamos veikos padarymo aplinkybes, surinkti įrodymus ir užkirsti kelią naujiems nusikaltimams.
Apie nusikalstamą veiką asmuo turi pranešti STT, prokuratūrai ar kitai ikiteisminio tyrimo įstaigai.
Asmuo gali pasirinkti savo nuožiūra, kuriai teisėsaugos institucijai – STT, prokuratūrai ar kitai ikiteisminio tyrimo įstaigai – pranešti apie jam žinomą korupcinio pobūdžio veiką. Pareiga įvykdoma, jeigu pranešimas pateikiamas bet kuriai iš jų.
Apie sunkias korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas rekomenduojama pranešti STT, kuriai pavesta atlikti ikiteisminį tyrimą tokiose bylose.
Ikiteisminio tyrimo įstaiga yra policija. Ikiteisminio tyrimo įstaigos taip pat yra Valstybės sienos apsaugos tarnyba, Karo policija, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, Lietuvos Respublikos muitinė, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, kai tiriamos nusikalstamos veikos, išaiškėjusios šioms institucijoms atliekant tiesiogines funkcijas, nustatytas jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose.
Pranešimo STT būdai ir tvarka
Pranešti STT apie žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką galite šiais būdais:
Pateikiant informaciją svarbu nurodyti: 1) konkrečias faktines pažeidimo aplinkybes; 2) asmenį, kuris rengiasi, dalyvauja ar dalyvavo darant pažeidimą; 3) ar apie šį pažeidimą asmuo jau pranešė; jei pranešė, kam buvo pranešta ir ar buvo gautas atsakymas; 4) savo vardą ir pavardę, kontaktinius duomenis. Asmuo, jei tai įmanoma, prie pranešimo prideda rašytinius ar kitus turimus duomenis apie pažeidimą.
STT, prokuratūra ar kita ikiteisminio tyrimo įstaiga užtikrins valstybės tarnautojo asmens duomenų konfidencialumą ar anonimiškumą.
Asmens duomenų konfidencialumas užtikrinamas vadovaujantis Pranešėjų apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.
Konfidencialumas – įstaigų ir kitų subjektų bei jų darbuotojų, valstybės tarnautojų ar pareigūnų veiklos principas, kuriuo užtikrinama, kad informaciją apie pažeidimą pateikusio asmens duomenys ir kita jį tiesiogiai ar netiesiogiai identifikuoti leidžianti informacija tvarkomi tik darbo ar tarnybos funkcijų atlikimo tikslais ir kad ši informacija neatskleidžiama tretiesiems asmenims, išskyrus tam tikrus nustatytus
atvejus. Pavyzdžiui, tokie atvejai gali būti, kai to raštu prašo asmuo, pateikiantis arba pateikęs informaciją apie pažeidimą, arba asmuo pateikia žinomai melagingą informaciją.
Pagal Pranešėjų apsaugos įstatymo 9 straipsnį kiekviena įstaiga ir asmuo, kuris gauna ar nagrinėja informaciją apie pažeidimą, privalo užtikrinti asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, konfidencialumą. Pranešėjo duomenys, leidžiantys nustatyti jo tapatybę, gali būti pateikti tik tam asmeniui arba institucijai, kurie nagrinėja informaciją apie pažeidimą.
Anonimiškumo ir dalinio anonimiškumo institutai įtvirtinti Baudžiamojo proceso kodekse ir gali būti taikomi prokuroro ar ikiteisminio tyrimo pareigūno nutarimu esant šio kodekso nustatytiems pagrindams.
Nukentėjusiojo ir liudytojo, kuriems taikomas anonimiškumas, tapatybę nurodantys duomenys, įforminti ir įslaptinti Baudžiamojo proceso kodekse nustatyta tvarka, sudaro valstybės paslaptį ir susipažinti su tokiais duomenimis turi teisę tik byloje dalyvaujantis prokuroras, ikiteisminio tyrimo pareigūnas ir teisėjas.
Asmenims, pranešusiems apie korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką, gali būti taikomos pagalbos, apsaugos ir skatinimo priemonės.
Pagrindinės asmenų, pateikusių informaciją apie pažeidimus, apsaugos, skatinimo ir pagalbos jiems priemonės yra nustatytos Pranešėjų apsaugos įstatyme.
Šios priemonės yra:
1) saugių informacijos apie pažeidimus teikimo kanalų užtikrinimas;
2) asmens konfidencialumo užtikrinimas;
3) draudimas daryti neigiamą poveikį asmeniui, pateikusiam informaciją apie pažeidimą;
4) teisė gauti atlyginimą už vertingą informaciją;
5) teisė gauti kompensaciją;
6) nemokamos teisinės pagalbos užtikrinimas;
7) atleidimas nuo atsakomybės.
Asmens konfidencialumo užtikrinimas ir draudimas daryti neigiamą poveikį taikomi nuo asmens pateiktos informacijos apie pažeidimą gavimo įstaigoje arba kompetentingoje institucijoje (Generalinėje prokuratūroje) momento ir taikomos visiems asmenims3, pateikusiems informaciją apie pažeidimus.
Teisė gauti atlyginimą už vertingą informaciją, teisė gauti kompensaciją, nemokamos teisinės pagalbos užtikrinimas ir atleidimas nuo atsakomybės gali būti taikomi nuo asmens pripažinimo pranešėju momento kompetentingoje institucijoje (Generalinėje prokuratūroje).
3 Išskyrus Pranešėjų apsaugos įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodytą atvejį, kai asmuo apie pažeidimą pranešė nesilaikydamas Pranešėjų apsaugos įstatyme nustatytų pranešimo formos reikalavimų, tačiau pranešime pateikta informacija atitinka kitus šiame įstatyme nustatytus reikalavimus ir kompetentinga institucija asmenį gali pripažinti pranešėju. Tokiais atvejais kompetentinga institucija asmens konfidencialumą užtikrina nuo asmens pripažinimo pranešėju momento.
UŽ KORUPCINIO POBŪDŽIO VEIKAS GRESIA BAUDŽIAMOJI ATSAKOMYBĖ
LR specialiųjų tyrimų tarnyba vykdo kriminalinę žvalgybą, siekdama atskleisti korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ir užkirsti joms kelią. Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse yra nustatytos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos: kyšininkavimas (BK 225 straipsnis), prekyba poveikiu (BK 226 straipsnis), papirkimas (BK 227 straipsnis), piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi (BK 228 straipsnis), tarnybos pareigų neatlikimas (BK 229 straipsnis) ir kita.
UŽ KORUPCINIO POBŪDŽIO VEIKAS GRESIA BAUDŽIAMOJI ATSAKOMYBĖ TIEK KYŠIO DAVĖJUI, TIEK KYŠIO ĖMĖJUI.
225 straipsnis. Kyšininkavimas
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
baudžiamas laisvės atėmimu nuo dvejų iki aštuonerių metų.
baudžiamas bauda arba areštu.
226 straipsnis. Prekyba poveikiu
baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
baudžiamas laisvės atėmimu nuo dvejų iki aštuonerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu.
227 straipsnis. Papirkimas
baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu.
228 straipsnis. Piktnaudžiavimas
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.
baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
2281 straipsnis. Neteisėtas teisių į daiktą įregistravimas
Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, kuris atlikdamas registratoriaus funkcijas viešame registre neteisėtai įregistravo teises į daiktą,
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.
229 straipsnis. Tarnybos pareigų neatlikimas
Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, dėl neatsargumo neatlikęs savo pareigų ar jas netinkamai atlikęs, jeigu dėl to valstybė, Europos Sąjunga, tarptautinė viešoji organizacija, juridinis ar fizinis asmuo patyrė didelės žalos,
baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.
230 straipsnis. Sąvokų išaiškinimas
Atsakingi už korupcijos prevenciją ir kontrolę įstaigoje:
Marta Šapokaitė-Sosyan, teisininkė - telefonas 8 65858804.
Vaida Ivanovienė, personalo specialistė - telefonas 8 52493496.
Elektroninis paštas: [email protected]